Upcyklingowe podsumowanie roku 2020

Deko Eko

December 31, 2020

 

Za nami kolejny rok w Deko Eko - trudny, bo naznaczony światową pandemią, ale też przełomowy ze względu na uruchomienie pierwszego w Europie w pełni cyrkularnego marketplace'u online. Nowe Dekoeko.pl wraz z pełnymi funkcjonalnościami kont biznesowych, umożliwi wdrożenie bardziej efektywnego modelu obsługi naszych klientów, a przede wszystkim pozwoli prowadzić projekty upcyklingowe w 100% online.

Pierwszy cyrkularny marketplace 

W roku 2020 postawiliśmy na intensywny rozwój marketplace'u B2B, czego efektem było przejście na  hybrydowy model  prowadzenia projektów łączący dotychczasową obsługę transakcyjną z modelem SaaS.  Rok 2020 kończymy z dopracowaną platformą online gotową do skalowania naszej działalności na rynkach europejskich. Na naszej platformie mamy zarejestrowanych ok. 270 designerów z 16 krajów Europy, oferujących ponad 700 upcyklingowych produktów.

Deko Eko - platforma upcyklingowa - nowe konta biznesowe

Nad rozwojem nowych funkcjonalności marketplace pracowaliśmy intensywnie w ostatnich dwóch kwartałach roku. Dzięki nowym rozwiązaniom - przede wszystkim nowym kontom biznesowym na platformie - współpraca firm i globalnych korporacji z upcyklingowymi designerami z całej Europy może odbywać się w 100% online.
Dzięki nowym rozwiązaniom i nowym kontom na platformie, współpraca firm i globalnych korporacji z upcyklingowymi designerami i producentami może odbywać się w 100% online.
Nasz cyrkularny marketplace online zainteresował już globalne marki takie jak Ergo Hestia Nationale Nederlanden, które umieściły na naszej platformie upcyklingowe wyzwania dotyczące zagospodarowania swoich firmowych odpadów. 
Pracujemy również nad stworzeniem pierwszego brandowanego Shop-in-shopu z kolekcją produktów upcyklingowych powstałych z materiałów odpadowych pochodzących z biur i obsługi powypadkowej Ergo Hestia.

 

W mijającym roku przeprowadziliśmy też wiele ciekawych upcyklingowych projektów w tradycyjnym modelu współpracy bezpośredniej i usług konsultingowych dla najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku polskim.  I tak, dla firmy Coca-Cola przygotowaliśmy wyjątkową kolekcję produktów codziennego użytku wykonanych m.in. z plastikowych butelek i nakrętek. Marka McDonald's  przekazała nam 8 ton zabawek, z których powstaną ławki i elementy architektury miejskiej. Projekt dla sieci Żabkaz potencjałem do kontynuacji w nowym roku, dotyczył z kolei przygotowania filiżanek z fusów po kawie. 

W czasie pandemii

Intensywyny rozwój marketplace  w modelu SaaS to nasza odpowiedź na czasy pandemii, kiedy większość usług przeniosła się do internetu.  Podjęliśmy radykalne kroki, aby zminimalizować jej negatywne skutki: 

  • zredukowaliśmy koszty operacyjne firmy o 40% 
  • zamroziliśmy budżety marketingowe oraz zrezygnowaliśmy ze zbędnych wydatków jak zewnętrzne agencje, biuro, delegacje
  • skoncentrowaliśmy się na naszym “core - team” stawiając na rozwój i poszerzenie kompetencji w zakresie aktywizacji i dalszego rozwoju platformy online
  • wymieniliśmy częściowo zespół wzmacniając dział Development, zatrudniając Growth Managera oraz nowych New Business Managerów na rynkach europejskich

Naszą odpowiedzią na okoliczności pandemii były także innowacyjne i kreatywne pomysły i działania w sferze online, jak również szeroka oferta szkoleń i warsztatów wirtualnych z zakresu upcyklingu i gospodarki cyrkularnej, skierowanych do pracowników firm. Dla IKEA Retail Polska przygotowaliśmy cykl filmów szerzących dobre praktyki w zakresie ochrony środowiska, z których można było dowiedzieć się m.in. jak przygotować i wykorzystać domowy kompostownik.

We współpracy z agencją 10 Team przygotowaliśmy z kolei debatę "Eko / Nomia w czasach postapokaliptycznych", a podczas Mazovia Circular Congress na podstawie Case Sudy BNP Paribas opowiadaliśmy o tym jak wykorzystać potencjał marketingowy firmowych odpadów.

Nowe trendy w upcyklingu

W mijającym roku z zainteresowaniem obserwowaliśmy rozwijający się na całym świecie trend upcyklingu plastiku, który przyspieszył po zapowiedzi wprowadzenia od 1.01.2021 r. w Unii Europejskiej podatku od odpadów z tworzyw sztucznych, nie poddanych recyklingowi - 0,80 EUR za każdy 1 kg. Nie ograniczyliśmy się jednak do roli obserwatora. Zbudowaliśmy bazę ponad 90 innowacyjnych firm z całej Europy, które przetwarzają szerokie spektrum odpadów plastikowych - w tym również i trudnych do recyklingu - w użyteczne i pełnowartościowe produkty. Dzięki naszemu know-how w tej dziedzinie przeprowadziliśmy już szereg pierwszych projektów między innymi dla Coca-Coli (kolekcja produktów z plastikowych nakrętek i zabawek) oraz McDonald’s (wyzwanie dotyczące zagospodarowania 8 ton zabawek).

Naszą wiedzą chętnie dzieliliśmy się przy okazji cyklu spotkań pod hasłem "Upcycling Meetup", gdzie mówiliśmy o tym jakie szanse dla firm i organizacji niesie upcykling plastiku, jakie są najnowsze trendy oraz metody, czy jak drukarki 3D mogą pomóc w ograniczeniu ilości plastikowych odpadów. Przygotowaliśmy również specjalną publikację - ebooka, stanowiącą kompendium wiedzy na temat Upcyklingu plastiku, a na platformie Deko Eko pojawiło się coraz więcej upcyklingowych twórców, których specjalnością jest wytwarzanie przedmiotów z plastikowych odpadów. 

Wokół Deko Eko 

Podobnie jak rok ubiegły, 2020 kończymy z pokaźną kolekcją nagród i wyróżnień. CEO i założycielka Deko Eko, Agata Frankiewicz znalazła się w gronie 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie, według miesięcznika Brief. Nasza CEO została też nominowana w kategorii Start Up i dostała się do finałów konkursu Bizneswoman Roku, który już od 11 lat nagradza sukcesy kobiet w biznesie, nauce czy kulturze. 


Agata Frankiewicz została też zaproszona do programu mentorskiego GirlsUp, gdzie dzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem z założycielami start-upów i kobietami-przedsiębiorcami. 
CEO Deko Eko była też gościem Igrzysk Wolności - interdyscyplinarnego wydarzenia intelektualnego i artystycznego z udziałem największych autorytetów życia publicznego. 
Pomysły Deko Eko na budowanie cyrkularnego świata, zainteresowały media. Agata Frankiewicz udzieliła wywiadów takim tytułom jak Forbes Women czy Business Woman & Life.

W tym roku zadbaliśmy też o zwiększenie własnych kompetencji - ukończyliśmy zimową edycję YCombinator Startup School, braliśmy również udział w kilku ważnych wydarzeniach dotyczących gospodarki obiegu zamkniętego i zrównoważonego rozwoju.  Ze względu na pandemię koronawirusa, większość z nich odbyła się w tym roku w formule online. I tak, na Targi CSR przygotowaliśmy wirtualne stoisko, a także braliśmy udział w sesjach networkingowych przy tzw. gorących stoikach. Aktywnie uczestniczyliśmy w “Circular Week” i Mazovia Circular Congress, przygotowując kilka webinarów i spotkań online na tematy związane z cyrkularnością i upcyklingiem.


Pitchowaliśmy na prestiżowych konferencjach takich jak Change NOW, czy Wolves Summit.  
Pod koniec roku czekaliśmy na wyniki Central European Startup Awards, gdzie znaleźliśmy się w TOP5 najbardziej inspirujących i najlepszych startupów, z nominacją w kategorii Best Social Impact Startup.

Jakie plany na kolejny rok? 

Na początku Nowego Roku planujemy premierę kont biznesowych PREMIUM oraz nowych kont designerów PREMIUM na naszej platformieNaszym celem jest  pozyskiwanie użytkowników tych kont wśród firm i globalnych korporacji, w Polsce, Holandii, Niemczech oraz w innych krajach europejskich. Zyski pozyskane dzięki miesięcznym opłatom za korzystanie z kont premium, zostaną przeznaczone na dalsze udoskonalanie platformy oraz poszerzanie zakresu i możliwości współpracy online między posiadaczami odpadów z upcyklingowymi przetwórcami z całego świata.

Rozwój marketplace'u online nie oznacza, że rezygnujemy z obsługi klientów w modelu agencyjnym. Postanowiliśmy jednak rozdzielić obszar platformy online, skoncentrowanej na produkcji upcyklingowej od wsparcia w tworzeniu bardziej cyrkularnych marek. Nasza nowa oferta konsultingowa umożliwi obsługę projektów upcyklingowych o znacznie większej skali. Chcemy wykorzystać nasze unikalne know-how do działań close i open loops w procesach wewnętrznych naszych Partnerów biznesowych oraz wsparcia projektów edukacyjnych, CSRowych i marketingowych angażujących konsumentów o zasięgu dużo większym niż dotychczas. Szczegóły wkrótce.   

W styczniu startujemy również z kampanią crowdfundingową, którą przeprowadziny na austriacko niemieckiej platformie Danube Angels. Chcemy w ten sposób pozyskać fundusze na dalszy rozwój platformy, na kolejnych europejskich rynkach.  

Wierzymy, że w związku z planowanymi zmianami, a także aktywizacją platformy od strony biznesowej, przed nami równie ciekawy rok. Działajmy zatem!


Dobrego Roku 2021!

Related Content