
W rok 2021 r. wchodziliśmy w wyjątkowo trudnych okolicznościach trwającej wciąż, globalnej pandemii, kiedy firmy działały w warunkach okrojonych budżetów na działania CSR i środowiskowe.
Pomimo ogromnych wyzwań związanych z utrzymaniem ciągłości prowadzonych w 2020 roku projektów upcyklingowych, udało nam się pozyskać inwestycję rzędu 200 tys. Euro od austriackiej sieci Aniołów Biznesu Danube Angels na dalszy rozwój naszej platformy.
Kampania crowdfundingowa prowadzona przez Danube Angels, zakończyła się dużym sukcesem, a Deko Eko zyskało fantastycznych partnerów do rozwoju i rozszerzenia działalności biznesowej na rynkach DACHE.
Na znaczący rozwój naszego biznesu w 2021 r. miał wpływ również inny, obok Danube Angels, partner - wiodący światowy dostawca odnawialnych rozwiązań w zakresie opakowań, biomateriałów, konstrukcji drewnianych i papieru, Stora Enso.
Jako jeden z sześciu starannie wyselekcjonowanych start-upów z całego świata, zostaliśmy zakwalifikowani do programu akceleracyjnego Stora Enso w Helsinkach. Efektem wspólnej, 3-miesięcznej pracy było opracowanie nowego modelu biznesowego, opierającego się o wielkoskalowalne projekty, prowadzone we współpracy z dużymi sieciami detalicznymi. W ramach nowego modelu, opracowaliśmy katalog dla branży retail z propozycjami ekologicznych produktów z kategorii takich jak home & decor, ogród, czy moda.
Prowadzimy już negocjacje z jedną z sieci na temat regularnej sprzedaży doniczek i wiader, wykonanych z trudnego do recyklingu miksu folii odpadowej generowanej na terenie jej sklepów.
Naszym celem jest, aby produkty te trafiły na sklepowe półki już w II kwartale 2022 r.

W 2021 r. pracowaliśmy nad dopracowaniem technologii i procesów produkcyjnych oraz znalezieniem odpowiednich partnerów, umożliwiających zawracanie do obiegu różnego rodzaju odpadów, np. fusów po kawie czy plastiku na znacznie większą skalę, odchodząc tym samym od dotychczasowych działań z Klientami, opierających się w głównej mierze na jednorazowych akcjach komunikacyjnych czy marketingowych firm.
z siecią spożywczą Żabka, było stworzenie kolekcji upcyklingowych filiżanek, do wykonania których wykorzystaliśmy fusy po kawie, generowane w sklepach tej sieci. Projekt stanowił podwaliny do rozpoczęcia rozmów z jedną z sieci restauracyjnych o wprowadzeniu tego typu filiżanek na większą skalę
óżnego rodzaju biurowych odpadów, w tym niestandardowych, takich jak wykładziny dywanowe, pochodzące z biur Nationale-Nederlanden. Ten nietypowy odpad we współpracy z kilkoma różnymi partnerami z Holandii zyskał nowe życie w formie nowego materiału przeznaczonego na uszycie praktycznych toreb wielorazowego użytku.
ie firm przetwarzaniem zużytej odzieży roboczej. Na zlecenie agencji Miles Promocean z Niemiec, przeszyliśmy nieaktualne koszule robocze pracowników dużej niemieckiej sieci detalicznej w torby zakupowe. Z kolei dla marki T-Mobile, zaprojektowaliśmy upcyklingową kolekcję toreb oraz ubrań, przeznaczona do sprzedaży w brandowym sklepie internetowym Magenta Shop w Austrii i Niemczech.
ch, która poszukiwała inspiracji na kampanię w duchu gospodarki cyrkularnej, przygotowaliśmy koncept miejskich uli i karmników, dla których głównym tworzywem są odpady post-konsumeckie - zużyte butelki po szamponach. Ule i karmniki staną w wybranych parkach w Polsce na wiosnę 2022 roku.
W 2021 r. pracowaliśmy nad znalezieniem tzw. product - market fit dla platformy online Dekoeko.pl. Nawiązaliśmy owocną współpracę z uznanym ekspertem od rozwoju marketplace’ów - Łukaszem Faciejewem, który wcześniej rozwijał m.in. platformy z grupy Pomocni.pl, takie jak niania.pl. Wspólnie poszukiwaliśmy dróg rozwoju naszej pierwszej w Europie platformy łączącej firmy zainteresowane zagospodarowaniem swoich odpadów z twórcami upcyklingowymi. Efekty tej analityczno-strategicznej pracy zaprezentujemy już wkrótce.
Mimo koncentracji na pracach koncepcyjnych, aktywność na naszym marketplace nie ustała. Wspólnie z ERGO Hestia, uruchomiliśmy pierwszy sklep partnerski online, zawierający wyjątkową kolekcję produktów, przygotowanych z recyklingu materiałów i odpadów firmowych ubezpieczyciela. Produkty w sklepie są dostępne w otwartej sprzedaży, a pracownicy i partnerzy biznesowi ERGO Hestia mogą korzystać ze specjalnych zniżek. Dodatkowo, część dochodu ze sprzedaży, przeznaczona jest na cele charytatywne, zasilając konta organizacji pozarządowych i fundacji.

Przygotowaliśmy też nowe konta dla upcyklingowych designerów. Zyskały odświeżony layout i funkcjonalności umożliwiające współpracę z biznesem i obecnie testowane są przez wybranych twórców ze społeczności Deko Eko.
Z satysfakcją obserwujemy rosnącą świadomość firm w temacie gospodarki cyrkularnej. Po okresie pandemicznego szoku, firmy powracają do prowadzonych projektów w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Do cyrkularnego świata, coraz śmielej wkracza też technologia, co znajduje odzwierciedlenie w rozwoju platform green-tech. Podczas webinaru w ramach Circular Week (serii wydarzeń wokół idei gospodarki cyrkularnej) wspólnie z przedstawicielami tych platform, zastanawialiśmy się w jaki sposób możemy wykorzystać technologię do ograniczenia ilości produkowanych na świecie odpadów.

Jednym z naszych priorytetów na 2022 rok będzie rozwój skalowalnych projektów, prowadzonych we współpracy z dużymi sieciami handlowymi w Polsce i na pozostałych rynkach, na których platforma Dekoeko.com jest dostępna. Planujemy systematycznie zwiększać portfolio produktów wprowadzanych do tych sieci, wykorzystując do ich produkcji materiały odpadowe, takie jak np. plastik, folie czy tekstylia.
Planujemy też dalszą ekspansję w Niemczech i Austrii, pozyskując kolejnych klientów z tamtego rynku. Ważnym zadaniem będzie też dopracowanie i wdrożenie nowej strategii dotyczącej upcyklingowego marketplace online, a także poszerzanie naszych kompetencji w zakresie konsultingu w zamykaniu obiegów dla naszych Klientów.